lördag 25 januari 2014

Dykning.

Jag och dykning hör inte ihop om jag bortser från ett ihärdigt snorklande i min grönaste ungdom. Jag byggde till och med ett kamerahus till en gammal kamera men några bilder som kunde kallas bilder blev det inte. Däremot blev det en och annat småfisk som fastnade på mitt ljuster.
Nä, när det nu blir dykning så blir det att dyka ner i min hjärnas allra snårigaste delar.

Plötsligt händer det!
I alla fall om man skall tro Svenska Spel. Men det är mycket sällan det händer i verkligheten. På 20 miljoner lotter delar man ut ett par tre miljonvinster.
Sedan spelmarknaden släpptes lös så har marknadsföringen blivit allt aggressivare. Och spelbolagen allt oärligare.
Postkodlotteriet marknadsför sig som samhällsnyttiga och det må i någon mån vara hänt, men vinstuttagen för ägarna är mångdubbelt större.
Jag var under något år själv köpare av Kombilotteriets  lotter men när de inte kunde hålla reda på sina register och ringde för att sälja skraplotter då fick det vara nog. Numera spelar man bingo på nätet och inbillar spelarna att man kan vinna storkovan  fick det vara nog.
Att sätta mig och spela på mobilen skulle jag inte få för mig om jag inte blir sinnessvag.

Journalismen.
Våra lokala tidningar Sydöstran och Blekinge läns tidning skall nu fullborda äktenskapet genom att få gemensam redaktion i Karlshamn. Detta är enligt uppgift två skilda tidningar, den ena oberoende liberal och den andra med ett osynligt vänsterstuk. Trams säger jag bara, det är samma tidning som förgäves kämpar för sin överlevnad. Gemensam nät-tidning som är helt ointressant om jag inte betalar för den eller prenumererar på en papperstidning.
Jag prenumererade själv på nätupplagan under några månader och den var ett stort skämt.
Om jag jämförde med papperstidningen så var artiklarna längre och det fanns betydligt mer att läsa i pappersupplagan. Och detta kostar den nätta summan av 149 kronor per månad, skäms!

Numera läser jag Aftonbladet och deras kostnad för att läsa hela tidning på nätet och i mobilen med aviseringar om viktiga nyheter kostar mig 29 kronor per månad.
Vad är det som gör BLTSydöstran så mycket värdefullare? Jo, en kamp för livet på mediamarknaden. Vila i frid när ni kommer så långt. Jag beklagar de duktiga journalister och fotografer som måste spela med i denna misär.

Ett annat misslyckande
Är den journalist som för några år sedan fick sparken från vår lokala tidning.
Han kallar sig idag för grävande journalist men det enda han mig veterligt gräver i är gamla oförrätter och nattståndna nyheter som inte ens går att publicera på nätet.
Jag fick ett mail där jag ombads att besvara tre frågor.
"anser du fortfarande att socialnämnden inte gjorde något fel i fallet "Lollo"" 
"anser du det fortfarande lämpligt att använda begreppet zigenare istället för rom"
"har du fortfarande några förtroendeuppdrag".

Anledningen till frågorna var att han skulle hålla ett föredrag om "Lollos erfarenheter om Karlshamns socialtjänst".
Jag har långt tidigare ställt frågan om han inte kunde förklara för Lollo om vikten av att skaffa sig en utbildning och att ta del av samhället men fick då svaret att han inte hade det inflytandet och den kontakten med  Lollo. Det här kallar jag en stor lögn. Han har spelat in filmsnuttar på YouTube. Han har i samverkan med en lokal politiker anmält socialnämnden till Socialstyrelsen, Do och polisen. Det blev en viss framgång hos Socialstyrelsen och DO men totalt bakslag hos åklagarna. Jo, det sista i pluralis eftersom man begärde ny prövning efter sitt första bakslag. 
Och allt detta gör man inte utan en nära samverkan med den det berör.

Hur som så vägrade jag att svara på allt utom den sista frågan och det tyckte journalisten var bra för då kunde han "anta" att jag hade samma åsikter som tidigare.
Journalist? Nä, det krävs mer av en grävande journalist, Glenn Möllergren. Du springer dina egna ärenden inte Romernas och framförallt inte Lollos eller hennes familjs. Du glömmer också bort att utan ett stort arbete av en hängiven ordförande och en förvaltningschef skulle Lollo idag varit utvisad. Sluta gräv i ditt avsked och att profitera på Lollo, hjälp henne och hennes familj till ett bättre liv istället. '

Så till sist för denna gång.
Karlshamnsbostäder, det företag som som jag/vi sedan många år sedan bor hos och också arbetat mot, för och hos.
Ni fattar många kloka beslut men tyvärr också rena idiotbesluten.
Kulan byggdes som en lokal för hyresgästerna och där var jag minst sagt delaktig.
Det togs ett beslut om att att denna lokal skulle utnyttjas av hyresgästerna utan kostnad.
Så fungerade det också under flera år och utan några större problem.
Sen blåste nya vindar och sopade nya kvastar.
Studieförbund skulle organisera verksamhet, Hyresgästföreningen fick ensamrätt på lokalen, enskilda skulle stå för innehållet. Och lokalen kunde inte användas av hyresgästerna för vare sig fester, släktsammankomster eller andra ändamål utanför de givna reglerna.
Nu kommer då nya besked. Lokalen går att hyra igen men till ett pris av 300 kronor. Det är på meddelandet också tydligt angivet vad det kostar om inte städningen är ordentligt utförd.

Det är så enkelt att det finns en mängd familjer i Fridhem som inte har 300 kronor över för att hyra lokalen. Att ställa till med barnkalas kan kräva flera månaders sparsamhet och 300 kronor kan vara lika mycket som kalaset i övrigt kostar. Lyssna nu på en gammal (en)vis man, sänk priset till 100 kronor. Det skulle både Kabo och hyresgästerna tjäna på.

Att ni sedan bestämt er för hur ledarskiftet skall se ut är ett mycket bra beslut.
Ett bra beslut är bra men två bra beslut är mer än dubbelt så bra. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar