onsdag 2 april 2014

Läget i vår ankdamm

Jag måste tillstå att jag blev en aning upprörd när jag läste om den fotbollssupporter som togs av daga. Jag har mycket svårt att förstå vad som ligger bakom ett sådant dåd men jag har ännu svårare att förstå hur en sportkultur kan utvecklas på detta sätt. Händelsen är unik men det är ständiga bråk och konfrontationer på fotbollens läktare. Att det skall behövas hundra poliser närvarande vid en fotbollsmatch kan bara betyda att sportens supportrar dras med ett personligt problem.

Jag följer med i medierapporteringen efter bästa förmåga jag läser till och med de så kallade hatsajterna dagligen. Allt för att skaffa mig en bild av vårt samhälles alla yttringar och åsikter.

Jag får mig ofta till livs märkliga förhållanden och händelser. Kriminella gäng försöker ta över stadsdelar och bostadsområden och då känner ett annat gäng sig utmanat med påföljden att skottlossningen är igång. 
I Malmö ägs 14137 bilar av så kallade bilmålvakter som har 42 miljoner i obetalda parkeringsavgifter.
I Malmö fann man en lägenhet som hade 42 hyresgäster i en trea.
Antalet illegala vapen i landet uppgår enligt Leif GW Persson till några tiotusentals.
170.000 svenska pass är borttappade under de senaste åren. Borttappade!
Barn på 13-14 år grips för vårdslös körning efter att ha lånat eller stulit pappas bil.
Narkotika och droger flödar fritt i samhället och gränsen för ringa innehav höjs ständigt i våra domstolar.

I politiken pratar vi om jobb, vård ,skola och omsorg och det är nog så viktigt men har vi kapitulerat inför brottsligheten?
Jag har under många år arbetat med personlig utveckling och då använde jag ett vedertaget begrepp KASAM, Känslan Av Sammanhang.
Hur upplever sig en individ ha ett sammanhang i allt det som händer i samhället och i sitt get liv.
Jag är absolut övertygad om att fotbollshuliganer, knarkleverantörer, bilmålvakter och alla de andra i samhällets utkanter inte känner något sammanhang.
Påverkar jobb, vård, skola och omsorg dessa samhällets olyckor. Ja, möjligen skola men då krävs det en annan skola. Jobb tror jag ärligt talat inte är på dagordningen för dessa personer.
Kan samhället öka deras känsla av sammanhang? Tror inte det!

En person som våldtar en 93 årig kvinna eller ett 14 årigt barn tar troligen inte åt sig av några terapisamtal. Och om än denna man inte har en i lagens mening allvarlig psykisk störning så har han i alla fall ett allvarligt problem med sin begreppsvärld och en bristande empatiförmåga
Om jag tappar mitt betalkort för femte gången misstänker jag att banken blir lite bekymrad och kontaktar mig men om jag tappar passet för nittonde gången får jag bara ett nytt.
Och detta skall åtgärdas med att alla medborgare får en höjd passavgift. Varför inte sätta en avgift på 50.000  efter tredje borttappade passet, det lär vara vad ett borttappat pass kostar att köpa. Ett pass är en värdehandling som inte skall tappas bort.
Om jag har obetalda parkeringsböter på 3.2 miljoner så konstaterar ansvarig myndighet att jag inte kan betala eftersom jag inte har någon inkomst trots att jag äger 146 bilar med körförbud och obetalda skatter. Återinför gäldstugan för de som sätter sådant i system. 3.2 miljoner kan väl innebära livet ut i "stugan".
Våra kriminella gäng för en ständig kamp med kriminella metoder för att behålla "sina" områden. Kan det vara så omöjligt att förbjuda medlemskap i en förening som har fått 10 eller 20 av sina medlemmar dömda för grova brott?

Vad gör vi då enligt min ringa mening.
Fotbollsklubbarna betalar sina spelare rent fantasifulla löner. Spelarnas sponsoravtal ger ytterligare stora pengar. Deras supporter maskerar sig och säljer tröjor med tryckta hatbudskap. Samtidigt gråter klubbarna ut över kostnader för polisinsatser.
När någon "oförutsedd" läktarhuligan bär sig illa åt så manifesterar man eller kallar till möte med huliganerna.
Låt klubbarna betala för all behövlig övervakning, kan man sponsra de egofixerade spelarnas bilar och betala löner till pojklagspelare så kan man också ta ansvar för det som deras verksamhet drar med sig.

När det sker en ny "skjutning" (märkligt ord)  i ett bostadsområde så demonstrerar man eller så kommer det en politiker och besöker området och denne uttrycker sin avsky alternativt uppmanar till samling mot våldet. Polisen kommer in med sina dialoger med de halv eller helkriminella. Jag tror målgruppen skiter i deras dialoger och infinner sig möjligen för att få fika och att lära sig hur poliser tänker.

Den ytterst ansvariga för vår lagstiftning är justitieministern och hon har väl snart ett rekord i utredningar. Jag hyllar helt och hållet att alla är oskyldiga tills motsatsen är bevisad bortom varje rimligt tvivel. Men jag har inga som helst tvivel över att det är brott bakom 20 förlorade pass. Inte heller över att man inte har rent mjöl i påsen om man drar på sig en rånarluva för att titta på en fotbollsmatch. Går man med i ett kriminellt motorcykelgäng  är man per automatik misstänkt för att medverka i eller planera brott.
Gör en KASAM-utredning på alla anhållna för att titta på deras uppfattning om rollen i samhället.
Sist men inte minst gör föräldraansvaret tydligare. Man är barn upp till 18 år och upp till den åldern har man ett föräldraansvar. Vi behöver fler kärringar och gubbar av den typ som fanns när jag växte upp. Sådana som höll koll på alla i huset eller i kvarteret. Som la sig i ungarnas hyss och bus och som vågade säga ifrån. 

Nu har jag nogsamt undvikit en av de brottsrubriceringar som tenderar att bli allt vanligare och populärare att skriva om. Rasism. Man får passa sig så man inte köper olämpligt godis typ Kinapuffar eller chokladbollar med olämpligt namn. Det finns även olämpliga glasspinnar som man bör undvika. Man måste tänka på hur man benämner eller tilltalar personer med annat etniskt ursprung annars kan det ta hus i du vet var. Om du begår dessa typer av "brott" så löper du stor risk att hamna i spekulationer i både den lokala pressen och i de mer rikstäckande aviserna.
Min enkla och möjligen naiva eller korkade uppfattning är att vi ofta hellre fångar halvtama ankor i dammen än försöker fånga de fula fiskarna och anledningen till det är väl helt enkelt att tama ankor kräver mindre av oss som försöker leva med en Känsla Av SAMmanhang

Inför detta inlägget var jag tvungen att lägga ifrån mig tangentbordet några dagar för att låta min indignation och mitt sura humör svalna. Av den anledningen kan du få uppfattningen att det är mindre välskrivet och det har du antagligen rätt i men det är ett återkommande fel jag har när jag skriver om det som engagerar mig så här starkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar