tisdag 1 juli 2014

Det har hänt lite sen dess

1888 skrev Kodak "You press the button, we do the rest.
Fotografen tog sina bilder och skickade sedan in kameran till Kodak. Tillbaka till fotografen kom en nyladdad kamera och bilderna han tagit.

Sen utvecklades fotograferingen på så vis att fotografen begav sig in i totalt mörker, blandade giftiga och illaluktande kemikalier och framkallade sin film. Tände en liten svag röd lampa och gjorde kontaktkopior i samma format som de negativa bilderna, oftast 6x6 eller 6x9 centimeter. Alla bilder var svarta och vita med lite gråtoner.

Sedan kom förstoringsapparaten som gjorde det möjligt att göra större bilder och det blev lite ljusare i mörkrummet, lampan blev gulgrön, men det luktade inte mindre illa i mörkrummet.
För att inte göra den här beskrivning tröstlöst lång så hoppar jag över färgfotograferingens intåg och all annan utveckling inom fototekniken som idag har landat i den digitala tekniken.

Numera har jag alltså en kamera som är ett teknikens under och ett datorprogram som kostar mer än ett välutrustat mörkrum och är ett ännu större teknikens under. Min kamera kan återge cirka 60 miljoner färger och datorprogrammet kan förändra varje färg miljoner gånger.
Att lära sig kameran förr krävde sin tid och att lära sig mörkrumstekniken tog en halv livstid.
Att lära sig kameran idag kräver ännu mer tid och att lära sig alla knep i det program som ger den färdiga bilden tar en för mig okänd tid.

Men, det är lättare nu trots allt och det luktar inte det minsta illa.
Och det ger en större konstnärlig frihet och i regel också bättre, eller i varje fall annorlunda bilder.

Du skall få några exempel från dagen timmar vid datorn.


Den här bilden är helt obearbetad.

Skillnaden innebär att jag redigerat bilden i 8 steg.
har har jag i originalbilden lyckats att få en sned horisont och bilden är oredigerad.
Bilden har rätats upp och är redigerad i 6 steg.

Även den här bilden är rakt ur kameran.
Den här bilden har 12 nya lager och är alltså kraftigt redigerad.

Oredigerad är inte riktigt sant eftersom jag alltid fotograferar i råformat (RAW) och det innebär enkelt uttryckt att mina bilder i kameran är "negativ". Det blir inte bilder förrän jag "framkallat" dem. Vad jag gör i framkallningen är att justera exponeringen och försöker få fram rätt färger eller en rätt färgtemperatur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar