onsdag 3 november 2010

Rapport från ett kul möte i politiken.

Tisdag kväll var det möte i koalitionsgruppen i Bus-nämnden.
Mötet inleddes med det tråkiga beskedet att en partikamrat lämnat oss hastigt och i unga år. Jag lärde känna den här killen under en dörrknackningskväll i valarbetet. En lugn, lågmäld och eftertänksam kille som börjat med politik ganska nyligen. Man får en påminnelse om hur tacksam man skall vara över att få vakna även en trist regnig dag.

Bland många frågor att diskutera fanns ett remissvar till utbildningsdepartementet. Vår tokige major som blev expert på skolfrågor vill införa uppgiften om olovlig frånvaro i skolbetyget. Om man skolkat skall det alltså anges i betyget. Detta skall då enligt majoren vara ett verktyg för att komma till rätta med skolket. Jag begriper inte hur majoren tänker.
Skolan skall vid frånvaro kontakta föräldrar och ta upp en dialog. Det finns en hel radda med åtgärder som skall gå igång vid upprepad frånvaro, skolk. En notering i betyget i efterhand kan inte göra varken från eller till för att få eleven att närvara. Som partikamraten B-O B konstaterade, majoren passar bättre på en skjutbana. En tia är en tia och en etta är en etta, lätt att konstatera, men varför en etta som skulle varit en tia blev en etta är betydligt svårare att utreda och det struntar majoren i. En elevs frånvaro kan bl.a bero på
  • En dålig lärare
  • Sociala problem
  • Dålig motivation
  • Inlärningsproblem av olika slag
Och mer därtill, men det viktigaste är att notera frånvaron. Nu hade Kristdemokraterna skrivit ett eget förslag som i allt anslöt sig till att tidiga åtgärder är viktigast men att uppgiften skall finnas i betyget. Folkpartiet tyckte att uppgiften i betyget kan vara ett viktigt verktyg. Verktyg? Jag använder mina verktyg för att utföra ett arbete. Jag sågar med en såg, ritar med en penna, skär med en kniv. Men när jag sågat, ritat, skurit är det försent att notera att det blev fel.
Ta tag i skolket tidigt, få till stånd en dialog med elev och föräldrar är det enda rätta. Att i betyget notera att eleven varit frånvarande utan giltig orsak i 20 timmar eller 4 veckor löser inte problemet eftersom skadan redan är skedd.
Det lär bli en lång debatt i morgon.
Alla stavfel är slarv och inte okunnighet och något kul skall du ha.
Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar