Så har det kommit en lapp i brevlådan, nej nu tar jag fel, det kom två lappar.
Fast den ena var hyresavin och den kunde vi varit utan men den andra "lappen" var vårt kära bostadsföretags "Extra nyheter". Vi bor som bekant hos det kommunala bostadsföretaget Karlshamnsbostäder gemenligen kallat Kabo. Genom en kosmetisk manöver genomförd av en stolle till Vd för en del år sedan skulle man profilera sig genom att kallas Karlshamnsbostäder. En helt ny grafisk profil skapades för antagligen rätt stora pengar och det var utkastade pengar.
Nu betalade givetvis hyresgästerna så det drabbade ingen fattig. Eller?
Företaget kommer för alltid att kallas Kabo oavsett kosmetik. Nu drog Vdn iväg till nya äventyr och vi fick tillbaka ett känt ansikte och tur var väl det.
Mitt råd till det kända ansiktet är, gör om den grafiska profilen vi hyresgäster har råd till det.
Kabo är Kabo oavsett kosmetik.
Nå, kom till saken!
Jo Extra nyheter förstår jag inte för det första. Det kommer aldrig några ordinarie nyheter.
Skit samma det finns säkert en dunkel tanke bakom det hela.
I detta nyhetsbrev kommer då ett rabattkort till hyresgästerna.
Rabatt är alltid välkommet och kanske extra välkommet för Kabohyresgäster.
Men när jag tittar närmare på de rabatter hyresgästerna kan få undrar jag om Kabo verkligen har kännedom om sina hyresgäster, sin målgrupp.
Låt oss titta närmare på dessa rabatter.
Wägga (är felstavat, skall vara Vägga) Fisk & Delikatessrökeri.
Här får vi 10% på hela sortimentet. Tackar för det.
Men snälla Kabo, hur många av era hyresgäster handlar på Vägga rökeri.
Det ligger en liten känsla av lyx över hela butiken. Inget ont om sortiment och kvalité. Men priserna attraherar en mycket liten del av era hyresgäster. Men tack i alla fall.
Colorama Färghuset Österport.
Rabatter på färg, tapeter och kakel.
Generösa rabatter. Men de flesta av Kabos hyresgäster litar på det underhåll företaget utför. Jag vågar påstå att det är ganska få som målar om och tapetserar och ännu färre som sätter nytt kakel.
Nu har vi själva i och för sig både tapetserat, målat och kaklat men det mesta köptes på ett lågprisvaruhus och så tror jag de flesta gör av era hyresgäster.
Men tack i alla fall.
Sko Design.
En snygg butik med snygga skor. Men priserna snälla Kabo, priserna.
Sortimentet vänder sig återigen till en liten del av era hyresgäster.
Men tack i alla fall.
Pema (heter inte Däsk) Däck.
10% på hela sortimentet. Ok, här blir jag lite tveksam, kan vara bra.
Så tack så mycket!
Asarums Taxi.
Rabatter i olika zoner både inom och utanför centralorten.
Men om jag inte misstar mig så är det samma rabatter som alla kan erbjudas.
Om inte så tror jag ändå att rätt få av hyresgästerna åker taxi.
Men jag tackar, nu kan jag åka hem en sen natt under festivalen till rabattpris.
Skinline.
Skinnlinje blir det väl om jag översätter det. Nåja, jag skall inte ondgöra mig över vad en ambitiös företagare döper sin firma till.
Här kan jag få 100 kronor i rabatt på en ansiktsbehandling som normalt kostar 670 kronor.
Det är inte dåligt. Att få behandlat ansiktet för ynka 570 kronor. Det tror jag hyresgästerna kommer att nappa på. Det finns säkert väldigt många hyresgäster som behöver en ansiktsbehandling, i synnerhet i Fridhem.
Fiskeshopen.
En butik med ett enormt sortiment. Fiskerullar, metkrokar, fiskespö, vadarbyxor och vad du kan önska dig inför fisketuren. Säkert finns den metkrok eller den rulle du behöver.
Ett bra val av Kabo.
Men återigen, uppfyller man sina egna önskningar eller har man tittat på målgruppen.
Nej sanningen är den att man skiter i målgruppen och gör det enkelt för sig.
Kasta ut ett erbjudande till hyresgästerna så har den ansvarige gjort sitt.
Här kommer ett förslag till Kabo.
Ta fram en rabatt i en sportaffär. Här kan man köpa de skor ungarna och även vuxna går i idag.
Man kan köpa jackor till barn med krav på märkesvaror.
Ta fram rabatt hos Lidl och Netto och Jem&Fix, här handlar många av era hyresgäster. Jo, jag vet att det inte går.
Ta en ny förhandling med Bredbandsbolaget för att sänka priset på Internetuppkopplingen.
Ta en förhandling med leverantören av Tv-utbudet.
Detta skulle för övrigt göras vart femte år enligt ett gammalt avtal. Var finns programrådet?
Men Hyresgästföreningen, med sina egna rabatterbjudande och sina avtal går sedan länge i otakt med Kabo.
Ett attraktivt mobilt bredband, ett bra mobilabonnemang är ett tips till er.
Nä Kabo, det här var inte bra. Gör om, gör rätt!
Som vanligt är det inte min stavning som brister, det är mitt tangentbord.
Bli inte sjuk eller arbetslös för då går det illa för dig
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar