onsdag 7 september 2011

Fortsatt om kameror

En fråga som kommer till mig ibland på tal om min kamera är "Tar den bra kort".
Först, varken jag eller min kamera tar kort, jag försöker ta BILDER och kameran tar inte varken det ena eller andra.
Låt oss enas om att vi tar bilder.

Det är alltid personen bakom kameran som avgör om bilderna blir bra eller dåliga att sedan kamera kan ha begränsningar är självklart.
En duktig fotograf kommer alltid att ta bättre bilder med en enklare kamera än en dålig fotograf med en lyxig kamera.
Dagens superkompakter är så avancerade att det är tvunget att läsa bruksanvisningen för att få ut maximalt av den.
Läs och testa, läs och prova, läs och försök igen.

Ta en sådan detalj som ISO, alltså forna tider filmkänslighet för ljus. Detta finns även på dagens digitalkameror. Min kamera klarar ISO 64 till 6400.
Vad innebär detta och hur fungerar det i just din kamera.
Om du befinner dig på en mörk plats och inte kan eller vill använda blixt borde du då välja ISO 6400 men fungerar det om du vill skriva ur en bild i A4-format.
Ju högre ISO desto mera brus i bilden (kornighet förr). Du måste helt enkelt testa om och om igen.

Om du inte hänger med i resonemanget har du en del att läsa in innan du skaffar en dyr kamera med sådana finesser annars kastar du pengarna i sjön.
Ett problem med dagens kameror för amatörer är skrivhastigheten till minneskortet.
Om du går till butiken och köper ett minneskort utan att specificera vad du vill ha är risken stor att du får ett standardkort.
Min kamera klarar 10 bilder i sekunden vilket jag aldrig använder.
Jag har ett kort som heter SDHC Micro Ultra klass 6 och det är det snabbaste kortet jag fått tag på. Det finns klass 8 också men ingen verkar ha det i lager eller vilja skaffa fram det.
Om jag fotograferar med 10 bilder i sekunden tar det ca 6 sekunder att skriva till kortet och under dessa 6 sekunder är kameran obrukbar. Kör jag med 6 bilder i sekunden tar det ca 3 sekunder att skriva till kortet och det får gå an.
Hur mycket minne kan din kamera hantera på minneskortet är också en fråga att ställa sig.
Jag har ett kort på 8 Gb och det ger mig ca 3000 bilder på kortet vilket är lite löjligt. Jag kan inte förställa mig en situation där jag behöver så mycket men det var vad som gick att få tag på.
Men ett par, tre hundra bilder bör nog kortet klara.

En annan sak attt fundera över är vilka digitalformat din kamera avänder. JPEG är det absolut vanligaste i amatörkameror men TIFF och RAW är vanligare i proffskameror. Har det någon betydelse för dig då? Låt mig säga så här, den dagen jag hittar en superkompakt med TIFF-format byter jag direkt.
Du måste ta ställning till såna här knepigheter om du vill få ut det du vill av en avancerad kamera. Återigen läs på.

Dagens kameror har också en massa olika funktioner för tid och bländare. Oftast A, P, M och Auto och dessa behandlar ditt motiv högst olika.
Om du nu litar på Auto-inställningen och struntar i de andra så har du betalat för en massa godsaker som du inte behöver. Jag använder spotmätning väldigt ofta. Spotmätning innebär att jag mäter ljuset på en liten begränsad pukt och kan alltså mäta där jag av erfarenhet vet att jag får rätt exponering.
Rikta kameran, mät, flytta till bästa bildavsnitt, exponera.

Avslutningsvis för idag så lite om blixten som i regel finns i alla kameror.
Den inbyggda blixten är egentligen rätt tramsig.
Jag blir full i skratt när jag ibland ser på någon stor invigning på TV. Typ OS eller VM.
När något fint eller vackert händer nere på planen så blixtrar 1000 kameror från läktaren.
Låt mig då bjuda på lite av fysikens lagar: Ljuset avtar med kvadraten på avståndet.
En given ljusmängd på 1 meters avstånd har alltså minskat till 1/4 del på 2 meter.
Knepigt? Ja kanske, men min poäng är att det ljus från blixten som når planen är helt försumbart.
Dagen inbyggda blixtar är avsedda för avstånd upp till sådär 5-6 meter knappast mer.
Nu beror blixtens effekt visserligen lite på omgivningen, ett rum ger något längre räckvidd än utomhus. Det är ingen tillfällighet att proffsen kör med lösa blixtar.
En annan aspekt på blixten i kameran är att den har helt fel placering, den ger oundvikligen röda ögon eftersom ljuset slår rakt in i ögonbotten. Blixten borde sitta en halvmeter från kameran på något håll eller gå att rikta i taket.
Har din kamera möjlighet till lös blixt och vad kostar det i så fall.
Min kamera har möjligheten men kostnaden är över 3000 kronor så den saknar jag.

Tack för idag, slut för idag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar