lördag 18 januari 2014

Hyresförhandlingar eller rävspel?

Det måste varit mycket märkliga hyresförhandlingar denna gång.
Jag måste få undra vems ärenden Hyresgästföreningen (HGF) går för det kan inte vara hyresgästernas.
Jag har själv suttit med och förhandlat under rätt många år så jag har lite kunskap om spelet.
Förr (på min tid) var det under flera år vanligt att HGF föreslog en minskning av underhållet för att hålla nere hyreshöjningen. Efter ett tag kom man till insikten att uppskjutet underhåll blev dyrare i längden för hyresgästerna. Och visst, så är det, priser och löner stiger hela tiden. Dessutom löper man risken för rena haverier och då kan det bli många gånger dyrare än ett rent underhåll.

Nu har då HGF efter vad jag uppfattat struntat i ett befintligt avtal om underhåll och medgett 1.6 % i hyreshöjning för ökade kostnader.
Nu har jag så klart inte den insynen som jag hade tidigare men en viss insikt har jag kvar.
Det uppstår en del frågor kring förhandlingen. Varifrån kom beslutet att lägga nivån på 1.6%?
Att HGF fått en budget från Kabo begriper jag och den budgeten lutar sig förhandlarna över och studerar noga.

Om vi kikar lite på HGF:s organisation så är den inte helt lättbegriplig vid en förhandling.
Budgeten från bolaget går till en förhandlare som i bästa fall är en ekonom med god utbildning i ekonomi, i värsta fall en ekonom som kallas så men inte kan mer är sin egen hushållsekonomi.
Denna ekonom ser över rimligheten i den av bostadsbolaget begäran om höjning.
Men, och det finns ett stor men, HGF kan centralt ha fattat ett beslut om högsta tillåtna höjning och detta sker oftast på mycket grumliga vägar.
Så här. För att profilera sig går man ut med centrala direktiv om en högsta tillåtna hyreshöjning för hela riket. Detta har skett vid flera tillfällen under min tid.

När nu antingen en ekonom eller direktiv beslutat om förhandlingsupplägget så kommer detta ner på lokal nivå. På denna nivå finns en stor och en liten förhandlingsdelegation. Den stora får sina kunskaper från nämnda ekonom eller en ombudsman och skall sedan självständigt fatta beslut om motbudet från HGF . Denna stora delegation överlämnar sitt beslut till den lilla delegationen. Anledningarna till detta förfarande är att den stora delegationen har för många medlemmar för att sitta i en förhandling vid samma bord som bostadsföretaget. Den lilla delegationen består av en 5-6 personer PLUS nämnda ekonom eller ombudsman.

Det finns en finess eller en hake i detta förfarande lite beroende på hur man ser det.
Den stora delegationen är den som bestämmer i slutänden. Den delegationen kan enligt stadgarna i HGF köra över både ombudsman och ekonom. Detta av den enkla anledningen att det åligger delegationen att vara insatt i de lokala förhållandena.
Jag har själv varit med om den ordningen vid ett tillfälle och det enda det kan kosta är sura miner från organisationen. Möjligen också en utskällning, vilket jag fick.

Om företaget och HGF inte kommer överens finns det en utgång som kallas Hyresmarknadskommittén (?) och dit kan frågan hänskjutas. Denna gång gick frågan dit men inte heller där kunde man komma överens. Varför?
Jag kan bara dra slutsatsen den lokala delegationen är svag och det kan bero på 2 saker. Man begriper inte ett smack om förhandlingar bokslut eller ingångna avtal, alternativt man vågar inte ta ett beslut som kan rendera en utskällning i värsta fall.

Mina slutsatser kan bara bli så här:

  • Den lokala styrelsen i Karlshamn bör avgå med en klädsam rodnad.
  • Stora förhandlingsdelegationen bör se över sitt beslut och rannsaka sig själv.
  • Hyresgästföreningen bör se över sin organisation igen.
  • Hyresgästföreningen måste se över sin lokala förankring.
  • Vi hyresgäster betalar genom hyran förhandlingsersättning och för ett av Hyresgästföreningen organiserat inflytande över boendet. Vad får vi för det?
  • Vi betalar även en förhandlingsavgift och frågan är om det var värt de slantarna denna gång.
Nu undrar du som läsare kanske om jag springer Karlshamnsbostäders ärende och försvarar bolaget som vill öka dina utgifter. Inget är mig mer främmande! Det finns ingen i Karlshamn som offentligt kritiserar Kabo så ofta som jag gör. Men Kabo är ett i grunden välskött bolag, har väl på fötterna när det gäller ekonomi. Kabo har engagerade medarbetare även om det finns en del stolpskott. Och jag ser till hyresgästernas bästa av gammal vana och tradition.
Att jag sen har goda relationer till flera av de anställda i Kabo är mer av personlig natur än organisatoriskt. Jag har mig veterligt inga ovänner hos Hyresgästföreningen heller, men de mindre begripliga är betydligt fler där enligt min kunskap och erfarenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar