onsdag 22 januari 2014

Ordets vanmakt

Rubriken denna gång har jag lite fräckt stulit från en del av en boktitel "Ordets makt och vanmakt" skriven av den förträfflige Jan Guillou som titulerade sina så kallade de memoarer så.
Och det blir således lite till om våra ord.

Jag fick ögonen på en dom från Uddevalla tingsrätt. En sjuttonårig tjej dömdes att betala 1500 kronor i dagsböter och det får mig att höja lite på ena ögonbrynet.
Så här gick det till:
På ett matställe av enklare sort fick hon och hennes kompis uppmaningen att sluta prata och det med uttrycket "håll käften jävla svennar". Hon ilsknade till och svarade med "jävla neger".
Den 29-årige mannen blev kränkt och anmälde henne.
Och så föll domen enligt brottsbalkens 5:e kapitel §3.

Jag saknar lite balans i synen på mindre lämpliga skällsord.
Jag har själv vid något tillfälle blivit hånad som "svenne" men när jag vid ett tillfälle bad om en förklaring till ordet saknade slyngeln en relevant inhemsk vokabulär* för att förklara sig, det blev mest grymtningar till svar. Vid ett annat tillfälle bad jag den som tilltalade mig att bege sig till ett varmare ställe dock i mindre vårdat språk. Även jag kunde behöva en språkkurs.
Jag tror att uttrycket svenne kommer sig av bristande språkkunskaper och en bristande uppfostran. Och de som använder uttrycket borde få en dos av både uppfostran och språkvetenskap.

Neger är mer komplicerat än så. Neger stammar från spanska och portugisiska men även från latinet. Negro eller på latin Niger betyder svart. Numera skall det dock inte kallas svart utan färgad. Och då kan det bli såhär. Idag mötte jag en färgad person i trappan, jaha, vilken färg hade han? Ja han kan ju enligt resonemanget inte ha varit svart.

Zigenare finns per definition inte längre, det har blivit Romer istället. Detta trots att många av den gruppen vägrar att kalla sig Romer och envist hävdar sig vara Zigenare.
Lappar har blivit Samer men lik förbannat bor de i Lappland, märkligt, eller möjligen ett förbiseende av Riksdagen.

Invandrare? Flykting? Asylsökande? Illegal? Papperslös? Tiggare? Hjälpsökande? Ensamkommande? Social Turist? Behövande?

Vem skapar det moderna språkbruket för att dölja vad som verkligen finns bakom orden?
Jo massmedia, och då skall du hålla i minnet att deras dröm är vår mardröm.

"Hur många arbetar här? Vi är sexton personal."
"Hur många bor här? Vi har 24 vårdtagare varav 8 med särskilda behov."
"jag går i friskola?" Fri från vad?

Och som avslutning på det här arbetet med röjsågen i vår språkdjungel.
Hyresgäst? Jag har aldrig tagit betalt av mina gäster. Har du?

*En relevant inhemsk vokabulär har jag lånat från Gunnar Sträng. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar