lördag 10 maj 2014

EU och din inställning

Vi står strax inför ett val till EU-parlamentet, ett parlament som består av 751 ledamöter. Av dessa 751 har Sverige 20 ledamöter och då förstår du att vårt inflytande är minimalt. Men nu är EU en ytterst snårig organisation så 20 ledamöter har trots sitt fåtal ett visst inflytande.

Nu är det tyvärr så att i EU-frågan är befolkningen mycket kluven och därför är valdeltagandet lågt.
Anledningarna till detta kan vara många.
Om det nu är så att du tycker att det är meningslöst att rösta för din röst betyder inget så tycker jag att du skall tänka om.
Om det nu är så att du tycker att EU är rent ut sagt skit så kan jag kanske till viss del hålla med dig, men jag tycker du skall tänka om.
Om det nu är så att du tycker att EU fattar fel beslut så visst så är det i många fall men du skall ändå tänka om.
Om du nu tycker att Sverige borde lämna EU så säger jag inte emot men du skall även i detta fall tänka om.

Jag skulle kunna göra en lång lista av förmodanden över varför du tycker det är meningslöst att rösta i EU-valet, men jag tycker i alla dina argument mot EU att du skall tänka om.
Det är egentligen rätt enkelt.
Inte ett enda land på jorden har från början stått på demokratiska grunder, att få till en demokrati har krävt människor som tror på demokrati och demokratins värderingar. På grund av det låga valdeltagandet i EU-valen så har EU-parlamentet idag inte en fullgod demokratisk representation. Och den bristen beror på alla de som valt att strunta i att lägga sin röst i valet.
Piratpartiet har idag 2 ledamöter och det speglar på intet sätt hur det ser ut i vår riksdag eller i våra kommuner. Deras 2 mandat beror på att många struntade i valet.

Sverige har 20 ledamöter och av dessa är 2 från Piratpartiet, ser du det märkliga i detta?
Krasst uttryckt så beror detta på att du och många andra föraktar EU och valde att ligga på sofflocket på valdagen. 
Marit Paulsen gick till val första gången som någon slags "djurrättsaktivist" om du tittar lite på hur hon röstat och agerat i djurfrågor så borde du bli lite betänksam.

Jag skall inte bli långrandig men jag tror och hoppas att du har en politisk grund att stå på. Att du har en tanke om vad som är bäst för dig och kanske också för landet i sin helhet. Om du inte på grundval av det röstar på en EU-kandidat som du tror kan företräda din syn på samhället ur ett EU-perspektiv så har du också givit fritt spelrum för alla de som inte tycker som du.
Det är möjligt och kanske också troligt att du inte förändrar EU särskilt mycket genom din röst men du har genom din röst tagit ställning och stärkt den demokratiska grundsynen på samhället.

Tro mig, din röst har betydelse.
Om du inte röstar i valet så har du också förverkat din rätt att kritisera och klaga, för den rätten hör samman med att du uttrycker din röst och mening.
Så gör ditt val, rösta, uttryck din mening!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar