fredag 23 maj 2014

EU och Fridhem.

Det var ett tag sedan jag satt här och försökte klämma ur mig något vettigt men nu skall jag göra ett försök.
Låt mig börja med Fridhem, det bostadsområde som jag nu bott i över 20 år, det område där jag i olika omgångar har varit engagerad i hyresgästfrågor både som anställd och engagerad hyresgäst och granne.
Hyresgästföreningen förlorade på mycket goda grunder sitt avtal och sin ersättning för att företräda hyresgästerna i det som kallas "boinflytande". Karlshamnsbostäder AB skulle då sköta boinflytandet genom att vara sin egen motpart och det blir så klart lite knaggligt.

Jag fick då några hintar om att försöka ta tillvara hyresgästernas intressen och bilda någon form av grupp eller förening som kunde vara lite av motpart.
Jag har funderat ganska mycket kring detta och också haft en del samtal, både med hyresgäster och med representanter från bostadsföretaget. Att mitt förtroende som hyresgästernas representant är orubbat har jag fått klart för mig men det finns ett problem, eller rättare sagt flera problem.
Fridhem har förändrats kraftigt de senaste åren.
Området har i alla tider haft ett stort antal hyresgäster från andra kulturer.
Under en tid kallades Fridhem "Lilla Libanon" och det har funnits andra fantasifulla namn på området som jag avstår från att sätta på pränt.
Jag har en del vänner som kommer just från Libanon och som bott i Fridhem i många år. Har även vänner från Afghanistan som bott här.
Men många flyttar ifrån Fridhem av olika skäl.
Senast jag efterfrågade hur många nationer som bor i Fridhem var det 32 och det är ganska många i så litet område.
Nu är nationer ett begrepp som är otillräckligt eftersom många nationer består av klaner och stammar som inte kommer överens i sina hemländer och denna osämja tar man tyvärr med sig hit.

Det finns också ett antal lägenheter som Migrationsverket hyr för personer som sökt uppehållstillstånd och ett antal som Introduktionsenheten hyr som provboende och tillfälliga boenden och personer som inte kan få ett eget kontrakt.

Mitt problem är då, hur får man hyresgäster som inte trivs ihop att trivas ihop. Hur får man hyresgäster som saknar all kunskap om föreningsliv och demokrati att fungera i en förening.
Hur får man hyresgäster som inte kommer att stanna i området eller kanske inte ens i landet att engagera sig.
Hur får man alla dessa hyresgäster som tittar snett på sin granne att inse fördelen med gemenskap.
Hur förmedlar man budskapet när ett stort antal hyresgäster inte förstår mitt språk.

Hopplöst? Nej, det tror jag inte men frågan är om jag räcker till.

Så lite EU på slutet. Jag tror och är nästan övertygad om att EU kommer att se helt annorlunda ut på måndag. En stor del av valdebatten har handlat den migrationspolitik som förs i EU och den debatten har inte förts med helt blanka vapen. Partier som varit emot migrationspolitiken har avfärdats som nazister, främlingsfientliga och rasistiska men de argumenten har helt klart inte räckt till. Jag tror att debatten om migrationen borde förts med andra argument.
Att avfärda en meningsmotståndare utan sakargument har aldrig varit framgångsrikt och detta kommer att få konsekvenser i måndagens EU. 
Och detta beklagar jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar