tisdag 27 maj 2014

Valresultatet

Jag är som de flesta av er vet fritidspolitiker, ett konstigt ord som beskriver att jag lägger en del av min fritid på politiskt arbete. Jag har alltså träffat politiker på lokalplanet av många kulörer.
En sak som jag lärt mig uppskatta är att person och politik är helt skilda saker. Jag kan alltså vara spydig på Facebook och i debatten för att sedan gå och fika vid samma bord som mina politiska motståndare. Och där kan vi prata om vad som helst utan att visa sura miner.
Den tågordningen är nödvändig annars skulle politiken bli helt omänsklig.
Ovanstående sagt som en förklaring till fortsättningen.

I den nu avslutade valkampanjen så har varje parti försökt förmå väljarna att rösta på sin egen förträffliga politik.
I arbetet med att framställa sig själva som det bästa valet så analyserar man också sina politiska motståndare grundligt. Men i detta resonemang så finns det ett lysande undantag.
Jag har följt debatten ganska noga och försökt sätta mig in i de olika partiernas styrkor och svagheter. Hur resonerar man? Hur ser budskapet ut? Hur ser deras förflutna politik ut? OSV.

När så valet är över så utbryter en storm av förvåning ut. 
Hur kunde SD bli så stora?
Media, politiker och väljare blir bestörta och förvånade och inte minst indignerade.
Jag har många gånger i både politiska sammanhang och i privata samtal varnat eller förutspått att de skulle bli större eller stora, men fått till svar, "Det hoppas jag inte", "det kan jag inte tänka mig" eller "folk genomskådar dem".
Att vanliga människor utanför det politiska livet misstog sig kan jag begripa men att erfarna politiker uttrycker förvåning kan jag inte fatta men kanske förklara på mitt enkla sätt.
Journalister litar jag inte helt på så deras förvåning tillskriver jag att de satsade på fel häst i EU-loppet och nu rannsakar de sig på redaktionerna men hoppar på förvåningståget eftersom det ger flest läsare för stunden.

Nå hur förklarar jag min bristande förvåning då?
Jo, enkelt sammanfattat OMVÄRLDSANALYS.
I de etablerade partierna och i media har man nöjt sig med att beskriva SD som rasister och främlingsfientliga, punkt slut.
Man har med vad som närmast måste beskrivas som uppvigling glatt beskrivit alla de möten som SD hållit utifrån protester som jag betraktar som barnsligheter och odemokratiska.
Att vända dem ryggen är väl OK även om det knappast gör någon nytta i valutgången. Att spela saxofon eller blåsa i visselpipor är ganska tramsigt och verkningslöst.
Jag har hört mer än en person, både politiker och opolitiker (häpp) uttrycka "jag hatar SD" men oss emellan det skiter SD i.
Men om du nu invänder att jag som Socialdemokrat borde väl hata SD så blir mitt svar att hat leder ingenstans allraminst i politiken och det syns inte i valresultatet.

Jag tror att bland de människor jag rör mig bland så är jag den som vet mest om SD och deras väljare eftersom jag ägnat mig åt omvärldsanalys.
Att timme ut och timme in sitta och läsa det egna partiprogrammet och att bara lyssna till det egna partiets åsikter skulle göra mig enögd.
Det är en bättre omvärldsanalys att läsa "Stenen i handen på den starke" av Fredrik Reinfeldt m.fl, eller varför inte "Det sovande folket" av samme författare.

http://www.slideshare.net/AlliansfrittSverige/stenen-i-handen-pa-den-starke-fredrik-reinfeldt-mfl

http://bokhandel.alliansfrittsverige.nu/

För att förstå SD och deras valframgång kan det vara nyttigt att studera deras sympatisajter som "Fria Tider". "Exponerat" och Avpixlat för att nämna några.
Det kan också vara nyttigt att kontrollera medias rapportering och sanningshalten i den rapporteringen.

Att efter valet uttrycka förvåning över SD:s framgång kan bara betydande bristande omvärldsanalys och bristen på att vilja se och veta.
Och jag kan lugnt påstå att det är inget koncept för framgång, vare sig i valarbete eller i det dagliga livet.
Skall du bekämpa en fiende så måste du lära känna den.
Så sammanfattningsvis, i det kommande nationella valet lämnar du både saxofonen och visselpipan hemma och tar i stället med dig sakliga argument och en vass tunga. Du lyssnar noga och bemöter i sak.
Så enkelt är det att klä av SD.
Och avslutningsvis för att få läsa något av en som är klokare än vad jag är
http://hotlamotte.com/2014/05/26/aningslosheten-blev-sverigedemokraternas-segertag/

1 kommentar: