I dagens lokaltidning Blekinge Läns Tidning kan vi läsa om ett "nytt" grepp i nättidningsvärlden.
http://www.blt.se/nyheter/blekinge/i-morgon-sjosatts-en-unik-nyhetssajt(2759312).gm
Jag tror man begår ett misstag på många plan. Att betala ett halvt papperstidningspris för att läsa på nätet tror jag inte ett smack på. Om nu de två lokala tidningarna har olika målgrupper förstår jag inte hur man skall attrahera båda målgrupperna i en ny upplaga. Att man skall producera ett nyhetsflöde som ingen i Blekinge kan mäta sig med är självklart, det finns ingen att konkurrera med.
Om man lyssnar på Stefan Hyttfors och Mark Comerford, som väl får anses som väl pålästa, så är den här modellen dömd till undergång. Läsarna kommer att söka sig till andra sajter om man får tro dessa båda experter.
Min gissning är att lokaltidningarna kommer att tappa kontakten med många läsare och också förlora den debatt som förs på nätet.
En annan fundering jag har är kring dagens prenumeranter. De "trogna betalande" får ett mervärde, jovisst om man har tillgång till Internet, annars inte. Vilka saknar då Internet, jo i första hand de äldre och de som har det sämst ställt.
Och nu skulle vi kunna föra ett samtal om demokrati.
Vill du vara med i samhällsdebatten så var så god att betala för det.
Nätet fungerar inte så och kommer aldrig att fungera så.
Bästa redaktionsledning tänk om alla vi som ställer upp på intervjuer och på foto plötsligt ville ha betalt. Ni får inte skriva om min krockade bil om jag inte får 500 spänn.
Skall ni skriva om vår fotbollsmatch kostar det 10.000 kronor.
Tiden får väl utvisa om jag har fel men utvecklingen på nätet har alltid gått sina egna vägar och kommer att göra så fortsättningsvis.
Redigerat kl.16.50
Vad är en tidnings viktigaste uppgift?
Att göra bra reportage?
Att bevaka händelser?
Att avslöja?
Att granska?
Nej, om du håller med om dessa frågor så tar du faktiskt fel. En tidnings viktigaste uppgift är att sälja tidningar OCH annonser.
Om man inte säljer sina alster så får tidningen upphöra och annonserna är en viktig del i finansieringen.
Detta hänger då ihop så här. För att sälja annonser måste tidningen tilltala den grupp som kan vara intresserad av annonserna. Inte ett enda seriöst företag köper annonsplats i en tidning som inte har rätt målgrupp bland läsarna.
Om tidningen då snävar in läsekretsen kommer det att säljas färre annonser.
Låt säga att du vill sälja ditt matbord, skulle du då kasta ut pengar på en annons i en tidning som vänder sig till sportfiskare.
Knappast.
Nu snävar BLT och Sydöstran in sin läsekrets och jag tror att detta kommer att innebära en sämre annonsförsäljning.
Vad man borde göra är att ta ett nytt grepp och lägga in fördjupningar, diskussioner och bildspel på nätet för att finna nya målgrupper och därmed attrahera fler annonsköpare.
Redigerat tisd. 10/5 10.00
Så har då sidan sjösatts. Jag förstår att ni hade bråttom att få sajten i sjön men ca 35% tomma ytor ger mig intrycket att ni skulle tänkt en stund till.
Layouten är snygg men det är också det positiva jag kan komma med.
Kommentarerna (som jag uppfattat skulle saknas) är väl inte särskilt nådiga, men förändringar är alltid svåra att acceptera.
Det återstår att en del att jobba med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar