tisdag 18 februari 2014

Har vi samma värde?

Vi hör och läser ofta att ”alla människor är lika mycket värda” jag har visserligen ingen avvikande uppfattning med jag ville ha en definition eller förklaring eftersom det är mycket i samhället som tyder på annat och även av den enkla anledningen att floskler börjar bli mycket vanligt.
Jag började då min vana trogen på Wikipedia och hamnade då på en sida om filosofi. Om människovärdet bara går att förklara via filosofiska begrepp så blir jag lite orolig, för min erfarenhet av filosofi är att den är minst sagt spretig och ämnet har avhandlats av en mängd stollar. Och sedan Sokrates tömde sin bägare så har väl inget viktigt tillförts.

Dessutom är artikeln på Wikipedia synnerligen tunn och anses bara påbörjad. När man sedan blandar in Bergspredikan, likhet inför Gud och abortfrågan blir jag riktigt orolig.
Nä, det räcker inte, mot Google igen.

I mitt sökande finner jag då detta
Och där blir jag bekymrad så jag söker snabbt vidare, jag vill ha en juridisk definition.
Men nu hamnar jag i en massa uttalande från Svenska Kyrkan eller i Socialstyrelsens betänkande utifrån vård och omsorg.
Mot FN.
Här bör man väl för bövelen ha kläm på människors värde.
Jodå, eller Nää.
Eftersom erkännandet av det inneboende värdet hos alla som tillhör människosläktet och av deras lika och obestridliga rättigheter är grundvalen för frihet, fred och rättvisa i världen.

Det gav inte mycket även om jag lite löst kan hålla med om meningen.
Jag måste kanske läsa på mer eller tänka lite själv. Alla svar kanske inte finns på nätet.
Om jag då börjar i den änden med värde, vad menas med värde.
Det filosofiska enkla svaret lämnar jag tillsvidare därhän.
Och när jag tänker efter så finns det en uppsjö svar på frågan om vad värde är.

Ekonomiskt värde blir krasst och säkert också tunt.
Samhällsvärde är lite svävande.
Kunskapsvärde är kanske lite märkligt.
Redan ordet värde är lite svårhanterligt eftersom värde måste relateras till något.

Ärligt talat så är det inte svårt utan hart när omöjligt.
Låt mig titta på mig själv då.
Jag är lika mycket värd som andra människor.
Jag är politiskt engagerad, men är jag lika mycket värd för mitt parti som alla andra i partiet?
Ja inte i antal röster i alla fall.

Har jag ett värde för samhället då, i annan mening att jag betalar skatt.
Tveksamt det också, samhället lär rulla på även efter min sista dag.
Möjligen har jag delat av mig av lite kunskaper som kan leva vidare ett tag. Men kunskap är färskvara så även det det värdet är obeständigt.
Människovärdet kan alltså inte ställas i relation till vare sig ekonomi, samhällsnytta eller kunskap.
Och hela tiden det lilla besvärliga ordet värde som måste ställas i relation till något.

Låt mig pröva en annan infallsvinkel.
Mina tankar, värderingar och åsikter är lika mycket värda som dina eller andras.
Det behövs bara ett enda namn för att slå hål på de argumenten.
Anders Behring Breivik.

Så tyvärr, något generellt vetenskapligt eller juridiskt människovärde verkar det inte finnas, bara filosofi eller ett allmänt tyckande.
Och det behövde jag egentligen inte sitta här och skriva verser om, jag kunde bara gått ut och tittat på dagens samhälle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar