söndag 13 juli 2014

Fridhem i dessa dagar

Jag blir bara latare och latare när det gäller att skriva men jag skyller på den situation
min lilla familj finns i men nu skall jag be att få rapportera lite färskt från Fridhem.

Jag hade häromdagen ett samtal med en kvinna som bott länge i Fridhem men som kommer från ett främmande land. Jag har tidigare samtalat med henne i samma ämne så det blir en mix av samtalen.
Jag citerar "det är inte tryggt i Fridhem längre", "det är för mycket utlänningar här". Det senare rätt kul med tanke på hennes eget ursprung.
Samtalen går ut på att alla de nya människor som hamnar i Fridhem inte förstår vilka regler som gäller i ett svenskt samhälle. Vi resonerade om fågelmatning och om barn som vistas ute klockan 12 på natten och som hon uttryckte de "låter och klänger som apor". Jag tillrättavisade henne för uttrycket men drog i sanningens namn på munnen. Jag vaknade själv klockan 12 i natt av dessa gälla, skrikande barn och svor i värmen över jag inte behövde bli väckt.
Kvinnan hade också synpunkter på dessa små fester som började utomhus vid 22-tiden. 
Tidpunkten berodde enligt henne på att Ramadans påbud om fasta upphörde då.
En kvinna som är muslim och som hon själv sa "blatte" och invandrare tyckte att "det har aldrig varit så dåligt i Fridhem".

För någon dag sedan stoppades jag av en man som också bott i området ett bra tag.
Jag fick frågan "Jobbar du i Hyresgästföreningen?". Jag dementerade detta kraftigt och påpekade att det var många år sedan.
"Kan du lyssna en stund på mig", blev nästa fråga och därefter "har du fortfarande kontakt med Kabo"?
Jovisst kunde jag lyssna på honom och jovisst, jag har lite kontakt med Kabo av och till.

Då kom det en salva som är lite svår att relatera eftersom den gränsade till det som numera är främlingsfientligt och rasistiskt.
X (låt oss kalla personen det) upplyste mig om att han i hela sitt liv röstat på Socialdemokraterna och i senaste valet hade X kryssat mig på den kommunala valsedeln men i år skulle det bli en röst för SD.
Jag hade visserligen synpunkter på det valet men valde att lyssna vidare utan invändningar.

X hade satt sig på en bänk som stod i skugga för att få lite frisk luft och lite skydd från värmen som var besvärlig. Efter en kort stund kom det fram en man som genom gester och ett haltande språk gjorde honom införstådd med att han inte fick sitta på den bänken.
X avfärdade mannen på som han uttryckte det på ren svenska och genom gester och teckenspråk.
Mannen begav sig av för att efter en kort stund komma tillbaka med 3 män till. Budskapet blev tydligare att X tydligen satt på en bänk som han inte borde sitta på av för honom outgrundlig anledning.

Nu fick jag av X mig till livs den ramsa som många levererar i sin frustration.
"Jag började jobba när jag slutade skolan och har jobbat och slitit i hela mitt liv och jag alltid gjort rätt för mig". "Jag har aldrig legat samhället till last och har betalat min skatt". "jag har alltid röstat på Socialdemokraterna eftersom de stått på arbetarnas sida, men nu får det vara nog".
Jag försökte ta tag i samtalet men det sket sig, på ren svenska.

X fortsatte "jag vet att du är klok och gör ditt bästa, men nu är jag trött på alla dessa jävlar som lever på bidrag och förstör vårt samhälle.
Som fortsättning fick jag höra om sopsortering, parkeringsplatser, garage, stölder, fåglar, bidrag, BMW-bilar, konstiga kläder, zigenare, tiggare och en del som jag glömt eller förträngt.
Det föredrag jag fick lyssna på var ganska långt men om jag skulle återge alla uttryck och synpunkter så skulle jag säkert få problem, så jag avstår.

Men när jag nu sitter här och försöker sammanfatta vad X menade och tyckte så blir jag betänksam och en aning bekymrad.
Vi har i stort konsensus i detta land i asyl, flyktingmottagning och det som sammanfattningsvis kallas invandring.
Men i de dagliga samtalen finner jag ingen konsensus, det är tvärtom och ofta, en grov kritik mot alla de som "invaderar vårt land" (uttrycket är inte mitt).
Jag har såklart en egen uppfattning i frågorna men jag blir mer och mer undrande. 
Finns det ett politiskt konsensus i flyktingfrågan som står i motsats till det folkliga och allmänna.
Om så är fallet står vi inför ett gigantiskt problem.
Historien påminner oss om att folket mycket ofta revolterar mot politiken och följderna av det brukar bli katastrofala.
Nu tror jag inte på någon revolution i vårt land men det finns en risk att Sverigedemokraterna går mot en framgång som ingen vill tro på.

Min slutsats är den som jag ofta tjatar om. Integration.
De som kommer hit från främmande land måste få en möjlighet att bli delaktiga i vårt samhälle.
Bostad, arbetet, demokratisk delaktighet är absoluta nödvändigheter.

Det här är alltid lika svårt och känsligt att skriva om eftersom våra käraste ord "rasist, främlingsfientlig och Islamofob" numera lurar bakom hörnet.
Men det är så enkelt att  jag tycker att alla religiösa fanatiker är fel ute, även islamister.
Jag avfärdar begreppet ras.
Därmed har jag inte ställt mig utanför en ansvarsfull flyktingmottagning
Men jag föredrar lika framför olika.
http://www.expressen.se/kultur/lika-barn-leka-bast/


1 kommentar:

  1. Även mänsklig avföring har stötts på i trapp husen, samt urinering.
    Vandalisering av fordon, träd osv har även det påträffats. Varje gång de underbara vaktmästarna gjorde nått bra för området. Så förstördes det kort där efter..

    Hänsyn existerar inte längre...

    Ps.
    Gillar din blogg.

    Mvh
    En som flydde Fridhem

    SvaraRadera