söndag 28 september 2014

Om dumhet och tomhet.

Jag lyssnade till ett föredrag av Mats Alvesson över temat Funktionell dumhet och det följande är inspirerat av detta föredrag och hans bok "Tomhetens triumf".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Alvesson
Alla slutsatser här är mina egna och ävenså eventuella misstag eller avvikelser från hans resonemang.

Funktionell dumhet är då när ett företag eller en organisation saknar kritisk reflektion. Alltså när medarbetare inte ifrågasätter beslut, strukturer eller visioner.
Låt mig ta några exempel.
Karlshamns kommun har ett antal dokument som skall styra verksamheten eller ge riktlinjer i både det politiska arbetet och i den dagliga verksamheten.
I dokumentet "Integrationspolitiskt program"
http://www.karlshamn.se/Global/Karlshamn/Styrdokument/Externa/Integrationspolitiskt_program.pdf
 beskrivs hur nämnder och verksamheter skall arbeta för integration i Karlshamn och jag garanterar att inte en enda nämnd eller verksamhet har ägnat dokumentet minsta arbete eller ens uppmärksamhet.
Jag har tagit mig för att uppmärksamma detta i både nämnd och i det politiska arbetet men utan minsta framgång. Min slutsats är att detta är funktionell dumhet. Ingen vill ifrågasätta beslut eller struktur. Man saknar kritisk reflektion och tyvärr också integration som en följd av det.

Vi har nyss haft en valrörelse som förmodligen är den smutsigaste i alla tider.
Socialdemokraterna valde att föra fram "Jobb, skola och omsorg".
Alliansen valde att gå till val på "Ansvar för ekonomin, fler jobb, och skolan sammanfattat i "Vi bygger Sverige"".
Sverigedemokraterna gick till val på "minskad invandring" som viktigaste huvudpunkt.
Vare sig Alliansen eller Socialdemokraterna hade minsta intresse av att diskutera invandring eller något annat med SD. Media hade all fokus på SD och deras främlingsfientlighet, islamofobi och allmänna brottslighet och inte det ringaste intresse av att diskutera flyktingmottagning eller integration.
Med facit i hand så var det i runda tal 800.000 väljare som ansåg att dessa frågor var väsentliga och röstade på därför på SD.
Detta är funktionell dumhet.
I varje debatt hade det varit möjligt att bemöta SD och deras argument men den funktionella dumheten gjorde detta omöjligt.
I organisationer där medlemmarna inte kan, vill eller vågar ifrågasätta beslut eller strukturer så går det åt .........

Funktionell dumhet är tyvärr under stark tillväxt både i det politiska livet och i samhället i stort.

Låt mig då skriva lite om "Tomhetens triumf".
Vi lever i en tid av ledarskapets välsignelse och visioner som en väg in framtiden. Vi innefattas också av professionalism och status i det privata och i yrkeslivet.
Om vi höjer lärarnas status så höjs per automatik elevernas betyg. Om vi höjer företagsledarnas löner så går företagen bättre. Om vi inför fler titlar som exempelvis coach, lots, entreprenör, förstelärare, och managementkonsult så inbillar vi oss att vi åstadkommit något.
Men det är tomhetens triumf.
Självklart blir inte eleverna bättre undervisade för att vi höjer lärarnas löner.
Vården blir inte generellt bättre för att lönerna blir bättre eller att det blir fler titlar inom vården. Det blir bara tomhetens triumf.

Idag ser vi mängder av titlar och yrken som bara för 10 år sedan var främmande.
Vad gör en jobblots och vad förväntas av en sådan?
Vad lever en superbloggare av annat än åsikter.
Vem har certifierat "hälsobutikernas" hälsoexperter?
Vem har utbildat de legitimerade personliga tränarna?
Vad gör en ledarskapskonsult?
Listan kunde bli mycket längre.
Tomhetens triumf! 

Det finns en annan gren av funktionell dumhet som innebär att jag protesterar genom att göra ingenting.
Jag tänker inte rösta i EU-valet eftersom jag inte tycker om EU och röstade emot vårt inträde.
Jag röstar inte på Socialdemokraterna eftersom Socialdemokraterna inte är som på 50-talet.
Jag röstar inte alls eftersom samhället är helt åt hel---e, och jag vägrar att ta del i det.
Det finns inget parti som helt företräder mig.
Jag avskyr "globaliseringen". 
Funktionell dumhet.
Med ovanstående beslut blir man bara en gammal surgubbe eller eventuellt en surkärring.
Och den enda påverkan på samhället blir en utebliven röst och avsaknad av demokrati som den var avsedd.

Har jag då själv klarat mig från Funktionell dumhet eller Tomhetens triumf?
Nej, tyvärr. Men jag är uppmärksam på begreppen och följden av både tomhet och dumhet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar