måndag 15 september 2014

Valet

Låt mig först konstatera att jag inte är mycket till prognosmakare.
Jag trodde att Moderaterna skulle tappa mandat i kommunen men lite förvånande så höll man i stort ställningarna.
Jag hade också fel i att Kristdemokraternas slutna led skulle fungera men så blev det inte heller.
Jag hade däremot rätt i att Socialdemokraterna skulle gå framåt och att Kommunisterna skulle åka ut.
Nåja även solen har fläckar.
Nu klarar sig vår kommunala allians med nöd och näppe men frågan är om det kunde vara klokt att söka lite större stöd. Det blir väl ett svar på den frågan i sinom tid.
Själv har jag förslag med det behåller jag för mig själv så länge.

Nu skall jag kanske, vis av erfarenheten, hålla mig borta från prognoser och synpunkter på val men jag kan väl få filosofera lite över riksdagsvalet.
Jag borde väl visa min avsky för Sverigedemokraternas framgång och på ett sätt gör jag det men på annat sätt kan jag bara säga till övriga partier "som man bäddar får man ligga".
Det är 781 124 personer som röstat SD och även om en del eller till och med många faller under tillmälena "rasister, främlingsfientliga, islamofober" så hjälper det det.
Det är lik förbannat 781 124 personer som röstat SD och till detta finns många anledningar.

Alla andra partier har låtit SD spela sitt eget spel på sin egen planhalva och konsekvent vägrat att diskutera deras käraste frågor, integration och invandring.
Argumenten blåsa i visselpipa, spela saxofon, vända rumpan till och liknande är inga sakargument och biter antagligen vare sig på dig eller mig i en diskussion men många inbillar sig att det biter på SDs väljare.

Här finns den medicin som är en del av botemedlet enligt min mening
http://www.aftonbladet.se/debatt/article19538256.ab

Nu hur skall nu Löfven få ihop en regering som överlever mandatperioden?
Miljöpartiet är antagligen en svår nöt att knäcka, Vänsterpartiet är väl inte mycket lättare.
Nu uttryckte Löfven innan valet att han ville ha ""breda lösningar över blockgränserna" och det vore klokt av många skäl. Att få med ett av de forna Allianspartierna skulle för överskådlig framtid spräcka Alliansen men frågan är då vilket eller vilka av partierna. Personligen har jag svårt för både Lööf och Björklund men med min erfarenhet så är det lättare att begära rättning i ledet av en gammal soldat (?) än av en centerpartist som inte vet vad ett led är om man inte står först i det. Så Löfven, prata med majoren.

Sen måste jag säga att med att de moderata partikamraterna Fredrik och Anders behöver partiet  inga ovänner för att gå under. Att som sura småungar lämna i ett svårt läge tyder inte på någon särskild känsla för partiet och framtiden. Om nu bara Calle också avgår så är Moderaterna sänkta för mycket lång tid. Uppenbarligen tror inte moderatledningen på någon framtid för vare sig Alliansen eller partiet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar